Biovisions site audiovisuel de science biologique

Publié 30 juillet 2009 par ginettelavigne

 

Malgré le fait que ce site Web de l’Université d’Harvard soit complètement en anglais, il est intéressant de visionner de petits films d’animation très instructifs en science de la biologie. Par exemple, on peut voir dans la page d’accueil actuelle une partie d’un film d’animation représentant la construction et la destruction d’une chaîne de molécules, il s’agit d’une chaîne de protéines. Les particules s’assemblent les unes à la suite des autres puis se dissocient de la même manière, mais à l’envers. Il y a une scène particulière où l’on se croirait  en pleine séquence d’un film de science fiction, on dirait un petit robot se promenant en ligne droite à l’aide de pattes munies d’un genre de pied sur la longue chaîne de molécules. Et dire que cela se fait et se refait continuellement dans notre corps sans que l’on s’en rende compte. La vie a de nombreux secrets et l’on ne commence seulement qu’à percer ses mystères.

 

http://multimedia.mcb.harvard.edu/

 

Extrait d’un film d’animation de BioVisions at Harvard University.

 

This ABC World News broadcast was taped: December 2006.

 

 

 

Dans la section ALL MEDIA, voir un ensemble de vidéos, d’échantillons de film d’animation ou de projets médias concernant des découvertes en biologie.

 

 

http://multimedia.mcb.harvard.edu/

 

SIGGRAPH AWARD WINNING ANIMATION:

The creation of the materials presented have been made possible by the Howard Hughes Medical Institute.

 View sample animations, video clips, and media projects below.* Please Note: Viewing media samples

 may require you to install free Apple Quicktime Player and/or Flash Macromedia Plugin on your system.

 

 

Et dans la section About BioVisions:

 

http://multimedia.mcb.harvard.edu/

 

BIOVISIONS AT HARVARD UNIVERSITY

 

Research in the biological sciences often depends on the development of new ways of visualizing important processes and molecules. Indeed, the very act of observing and recording data lies at the foundation of all the natural sciences. The same holds true for the teaching and communication of scientific ideas; to see is to begin to understand. The continuing quest for new and more powerful ways to communicate ideas in biology is the focus of BioVisions at Harvard University.

 

The potential of multimedia in the area of biology education has yet to be fulfilled. Indeed, multimedia as a means of imparting biological information is years behind its use in other areas such as entertainment. BioVisions is meant to close this gap by combining the highest quality multimedia development with rigorous scientific models of how biological processes occur. In addition, this new generation of science visualizations are not meant to simply be simulations or mirrors held up to reality, rather they are designed with a specific pedagogical goal in mind. This means that each decision made on how to represent a given biological process also includes consideration of how best to visually communicate particular aspects of the process.

 

BioVisions is based on a collaborative community of Harvard scientists, teaching faculty, students, and multimedia professionals. It is directed by Dr. Robert A. Lue, who founded BioVisions with generous and continuing support from the Howard Hughes Medical Institute and Harvard University.

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion / Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion / Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion / Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion / Changer )

Connexion à %s

%d blogueurs aiment cette page :